maanantai 6. heinäkuuta 2009

Sähköpostia Meteltä

Ihana oli mennä lukemaan sähköpostit töitten jälkeen, ku oli tullu taas postia Meteltä eli siltä mun tuki/kontaktihenkilöltä (oon kai mä tännekki siitä kirjottanu?) Kyselin siis siltä jotain Tanskan koulusysteemeistä ja sen vaihtarivuodesta eikä tossa Tanskan kouluhommassa oo kyllä mun mielestä mitään kovin ihmeellistä Suomeen verrattuna, ainaki ton Meten selityksen perusteella (se kerto asiat niin, että mäki tajusin, ihme! Enkä käyttäny sanakirjaa kertaakaan apuna ::D)

Eli Tanskan koulu menee periaatteessa samalla tavalla kun Suomessa, peruskoulua/pakollista koulua on ensimmäisestä luokasta (ennen sitä saa myös käydä eskarissa, ei oo pakollinen) yhdeksänteen luokkaan (ja sen jälkeen saa mennä kympille, ei oo pakollista sekään). Peruskoulun jälkeen on sit kolme erilaista koulua: Bissnessschool (kirjotettiinkoha noin), social and health school ja gymnasium, eli se minne minäki meen Tanskassa. Gymnasium kestää 3 vuotta ja mikäli mä oikein ymmärsin nii se valmistaa yliopisto-opintoihin, jos niihin pyrkii.

Sit toi jotain kans selitti siitä sen vaihtarivuodesta, se oli ollu Yhdysvalloissa Texasissa ja jotain kertoili siitä, miten erilaista siellä oli Tanskaan verrattuna, mm. sen perhe oli kuulema ollu kauheen rikas, mikä oli sille ollu tosi outoo. Ja yks juttu kans oli vähä outo tai sit mä en vaan tajunnu.. Siellä oltiin kuulema tarkkoja nuorten kotiintuloajoista (alle 18v) ja jos ei ollu ilta yhteentoista mennessä nii poliisit saatto sit viedä kotiin..? En tajua :--D

Aiheesta kukkaruukkuun, ostin ne tuliaiset viikonloppuna Iisalmesta. Mukaan siis lähti sellanen söpö Muumi - metallirasia, jonka sisällä oli neljä "lokeroo", vähä sellanen tee-rasian tyylinen. Väriltään se on vihree ja siinä on Muumipeikon kuva, joka nojailee puuhun. Sisälle mä laitan salmiakkia, saa nähä mitä tykkäävät.. 8)
Sit mä ostin kans Jussi Jäppisen Pohjois-Savo nimisen kirjan, se on ihan älyttömän hieno, mä oon selannu sen jo monesti läpi, siinä on tosi hienoja kuvia Pohjois-Savosta ja selitetty lyhyesti kaikkee oleellista:D

Nyt on pakko kyllä mennä vihdoinkin tulostamaan ja skannaamaan niitä YFU:n ja Lähivakuutuksen lappuja, peukut ja varpaat pystyyn, et mä onnistun ja osaan!

2 kommenttia:

  1. tota sun tavaralistaa olis mukava kuulla, itekin kun lähen suunnilleen samoihin aikoihin kun sä. :) muistan muuten sut sielt yfuleirilt ku alussa oli se juttu että oman maan kohalla piti nousta seisoon, ni olit vissii ainut kuka nousi.. :-D

    VastaaPoista
  2. Se tavaralista on vähä jääny, oon kyllä varmaan joka päivä miettiny, et seki pittäis tänne laittaa eli yritän sen nyt tässä lähipäivinä vihdoinki ja viimein tänne laittaa:Dd
    Ja joo, mä olin ainut, joka Tanskan kohalla nous, koska muita sinne lähtijöitä ei oo :D

    VastaaPoista