keskiviikko 9. syyskuuta 2009

Viikonloppu pelastettu?

Ainaki toivottavasti, jospa siinä ei kävis just päinvastoin eli mä oon kolme kertaa väsyneempi, ku normaalisti sunnuntai-iltasin.. No, ei pidä valittaa, ku on tekemistä tiedossa.

Mä oikeestaan kirjottelin jo eilen mut sit mä en kerenny kirjottaa sitä juttua loppuun, oli niin kauheesti ensimmäistä kertaa tekemistä, et mä olin puolkuollu väsymyksestä illalla ja sain vielä kaiken hyvän lisäks migreenin. Mietiskelin siis eilen koulussa, et mitähä vois tehä viikonloppuna (päässäni siis, en sanonu ääneen) ja sit ekan tunnin jälkeen Anne rupes selittää, et se aikoo juhlia sen synttäreitä perjantaina (se täytti viikko sitten 17) ja on kuttu myös mut sinne synttäreille. Sinne on tulossa joku 10-15 ihmistä eli ei mitenkään kauheesti, normaalisti synttäribileet on täällä vähintään 100 ihmisen pippalot... Jokatapauksessa, perjantaina koulu loppuu klo 13, jonka jälkeen pitää tulla tänne hostien luokse ja sit muutaman tunnin päästä uudestaan Hadsteniin ja sieltä junalla ilmeisesti Kathrinen ja Lassen kanssa Ulstrupiin(?) Annen luokse, en mä todellakaan yksin osais..

Mä oon ilmeisesti yötä siellä Annen luona ja sit lauantaina mä lähen taas noitten kahen kanssa takasin Hadsteniin mut sieltä mä en sit tuukkaan suoraan hostien luokse vaan lähen junalla tai bussilla Randersiin, koska mun junioritukihenkilöt Mette ja Christina haluu vihdoinki nähä mut nii ne pyys, et mä tulisin Randersiin ja ne näyttää mulle paikkoja, pyöritään kaupungilla ja kaikkee tämmöstä kivaa. Varmaan iha kiva päivä tulossa, noi on kummatki jotain 18-19-vuotiaita eli on suurinpiirtein oman ikästä seuraa. Toivottavasti kans olo on noitten synttäreitten jälkeen ihan ookoo, muuten ei oo kivaa...

Eilinen taas oli niiin kiireinen päivä, et hirvittää ees muistella.. Mä olin koulussa 8:15-15:35 välisen ajan ja tulin koulusta vasta neljän jälkeen. Mulle oli nyt sit tullu uus bussikortti postissa, siihen ois vaan pitäny käydä leima ostamassa ja melkein heti koulun jälkeen mä lähinki Hinnerupiin Janin kanssa, nostin rahaa, käytiin kaupassa ja sit mentiin ostaa sitä korttia mut sit olin saada sydänkohtauksen vähintään; hitto se kortti maksaa 1200kruunua!! Se on tosin melkein neljälle kuukaudelle mut ruettiin sit epäilee, et onko tuo oikein ja ei ostettu sitä vielä, lähettiin sit hakemaan Selina ja Michelle jostain niitten kavereitten luota ja neuvoteltiin samalla Kirstenin kanssa puhelimessa (Kirsten ravas naapureitten luona kyselemässä, et paljo niitten lasten kortit makso..) ja tultiin siihen tulokseen, et kyllä se hinta on oikee mut ei voitu mennä ostamaan sitä enää, koska posti oli menny kiinni. Eli tänään kai uus yritys...

Sit ku tultiin takas tänne nii "hostmummo" eli Lisbeth ja Jacob oli tullu tänne, munki piti mennä tonne takapihalle istumaan niitten kanssa ja piti kuulema viettää laatuaikaa perheen kanssa:) Jacob ja Lisbeth yritti vuorotellen selittää mulle kaiken tanskaks ja Kirsten myös, ihana oli ku en meinannu millään tajuta mitään ja kaikki vaan hoki kaiken tosi hitaasti mut kyyllä mä sit lopulta jotain tajusin ja osasin jopa vastata tanskaks! Lisbet kysy (tanskaks!) et montako kakkosta meijän koulussa on ja mä totesin siihen fiksuna tyttönä "det vet jeg ikke" :) Jan sit grillas, syötiin lohta ja perunoita ja kaikkee, oli hyvää.

Ton jälkeen mulla alko mun ensimmäinen harrastus, oli jotain lasityöskentelyä, en oikein tiiä suomen kielistä nimee sille.. Jokatapauksessa, siellä tehään kaikkee astioita lasista ja maalataan sit kans niitä, oli muuten iha kivaa mut se ope puhuu muutaman sanan verran englantia nii mun varmaan pitää rueta vauhdilla opiskelemaan tanskaa, jos haluun joskus tajuta mitä se selittää. (+Mä olin tuolla 19:00-21:00, vähä väsytti..)

Mun luokkakaverit on näköjään kans päättäny opettaa tanskaa mulle, eilen ku oltiin bussipysäkiltä kävelemässä kouluun sisälle nii Nanna ja Lea yhtäkkiä totes, et ne on päättäny, et ne antaa mulle joka päivä LÄKSYJÄ eli ne kirjottaa paperille tanskan kielisiä lauseita yms. ja mun pitää opiskella ne seuraavaks päiväks, jollon ne sit kyselee ne multa. Tänään ne ei tosin tainnu keretä antaa mulle mitään läksyjä mut eilen mä sain jo ekat läksyt! Ei ollu kauheen vaikeita mut laitampa nyt kuitenki tänne ne lauseet; (noi on sit oikeesti englanniks, kirjotan mieluummin suomeks)

Läksyjä Jennille = Lektier til Jenni
Minun nimeni on ... = Jeg hedder ...
OIen 17-vuotias = Jeg er sytten år
Olen kotoisin Suomesta = Jeg er fra Finland
Olen vaihto-oppilas = Jeg er udvekslings-student
Minä asun Softenissä = Jeg bor i Soften
Olen 2e luokan oppilas = Jeg går i anden e
.. = på Farvskov Gymnasium
Mitä kuuluu? = Hvordan går det?
Minulle kuuluu hyvää = Jeg har det godt

Ne sit kans kyseli nuo multa tänään, osasin kuulema tosi hyvin :)

Ps. Meillä oli tänään hypäri, olin ekan puoliskon Andersin kanssa ja toisen puoliskon Camillan kanssa, eka puolisko oli paljo hauskempi, KOSKA luettiin Andersin kanssa DEMIÄ:--DD Ei hitto oli kyllä nii läppä selittää sille mitä siihen lehteen oli kirjotettu.. Anders on kans sano, et sauna on iha loistava keksintö ja se tykkää siitä tosi paljo, ja mä sain tietää, et LAUTA ja MAJA on suosittuja tanskalaisia tyttöjen nimiä!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti