sunnuntai 20. syyskuuta 2009

Hyggeligt weekend i København med YFU!

Nyt on taas nähty muut vaihtarit ja oli kyllä niin loistava viikonloppu, et ei ois enää kauheen paljoo parempi voinu olla. Okei, kyllä mä tiiän, mikä siitä ois tehny vielä paremman mut nytki se oli niin täydellinen, et en valita :)

Matka alko siis siitä, ku mä lähin perjantaina täältä "kotoo" Århusiin ja Trine oli siellä mua vastassa, koska se on edelleen Risskovin koulussa Århusissa nii se ei tullu koulun jälkeen kotiin vaan ootteli siellä. Sieltä meijät sit haki Kirsten ja Jacob, ja ne vei meijät juna-asemalle, josta matka sit kunnolla vasta alko. Matka meni hyvin, oltiin vähä myöhässä nii se kesti yhteen joku 4h ja mä jopa selvisin kunnialla siitä meren alasesta tunnelista, vaikka mua aluks hirvittiki se taas tosi paljo, en oikein tykänny siitä viimeks...

Me oltiin Kööpenhaminassa joskus 19:30 maissa ja meillä oli 1,5h aikaa ootella muita nii me lähettiin sit kiertelemään sitä lähiseutua ja lähinnä etittiin jotain syömistä, koska ei keretty syyä kotona "oikeeta" ruokaa eli lähinnä oli vaan leipää yms. mukana tuolla junassa. Löydettiin sit semmonen ihana pikkunen puoti, jossa ne teki leipää ja me tilasin itelleni iha älyttömän hyvän kanaleivän, en oo varmaan ikinä syöny nii hyvää leipää! Meillä meni tosi pitkään, et löydettiin koko paikka, koska me kierreltiin vaikka missä, melkein joka kohta oli jo kiinni, ei ois uskonu, et oltiin pääkaupungissa! Kun me mentiin takas asemalle nii David ja pari YFU:n tyyppiä oli siellä oottelemassa, multa meinas pudota silmät päästä, ku David tuli moikkaamaan ja halaamaan mua, viimeks se ei halannu mua siellä leirillä ja tuntu muutenki inhoovan mua??

Vähän ajan päästä sinne rupes tulemaan sit muitaki ihmisiä, kaikki tuli moikkaamaan ja halailemaan ja oli niin ihana nähä taas vaihtarit :) Ja musta oli nii ihana, ku Wi tuli moikkaamaan ja halaamaan nii sit se sanoo ekana, et mä oon laihtunu tosi paljo :'))

Viimesetki tuli paikalle ysin jälkeen ja sit me lähettiin junalla jatkamaan matkaa toiselle pysäkille ja sieltä sit metrolla jollekki saarella, jossa oli meijän hostelli. Siellä meille vaan kerrottiin nopeesti säännöt ja kerrottiin, missä huoneissa ollaan kenenki kanssa, kello oli nii paljo, et piti rueta nukkumaan. Siellä hostellissa oli täyshiljasuus klo 23 eli oli vähä pakko pitää suut kiinni, itseasiassa meille tuli valittamaan yks nainen, et olkaa hiljaa.. Mun huoneessa oli Konomi, Mariam, Maria ja Yvonne. Mariam oli uus, nähtiin se ja Luka vasta ekaa kertaa, ne on kumpiki Georgiasta ja ne tuli Tanskaan ilmeisesti viikon myöhemmin, ku me muut. Mut molemmat oli tosi mukavia ja oli kiva nähä nekin.

Lauantaiaamuna meillä oli herätys jo klo 6:30, aamupala oli tosta tunti eteenpäin ja siitä ehkä joku tunti eteenpäin nii lähettiin metrolla Christianhavniin eli johonki Kööpenhaminan kaupungin osaan. Siellä me vaan kateltiin paikkoja, meille kerrottiin jostain rakennuksista ja sit tuli sen paikan kohokohta; Me käytiin Christianiassa, siinä huumekaupunginosassa, jossa asuu hirveesti kaikkia outoja hippejä ja huumeiden käyttäjiä. Sinne ku mentiin sisälle semmosesta portista nii siellä portin etupuolella luki "Christiania" ja sisäpuolella pois lähtiessä "Now you are back in the EU" eli tuli ainaki niitten asenne selväks heti kättelyssä. Siellä oli kans isot kyltit, joissa kiellettiin kuvien ottaminen eli mulla on sieltä vaan pari kuvaa, neki rannalta, koska siellä sai kuvata. En kyllä tiiä, voiko sitä rannaks ees kuttua..

Se paikka oli tosi rähjänen, ne talot oli iha vinoja ja selvästi ei mitenkään kauheen hyvin tehtyjä.. Siellä myös juos koiria iha hirveesti vapaana ja meitä kiellettiin koskemasta niihin, koska ei tienny, mitä bakteereja ne kantaa mukanaan. Ihmiset käveli siellä iha pokkana marisätkät suussa ja jotain selvästi huumeita mukanaan, ja siellä oli oikein oma kioski, missä myytiin huumeita! Sit yhessä vaiheessa oltiin semmosen "kahvilan" pihassa istumassa nii sinne tuli semmonen äijä, joka oli kietonu turbaaniks päähänsä pyyhkeen ja sillä oli marisätkä suussaan mut se ei palanu. Se kyseli sit tulta ja meijän yks ohjaajista, Anja, sano, et me ei polteta nii se äijä rääkäs tosi kovaa "What are you doing in Christiania if you don't smoke?!" Siinä vaiheessa mun pokka petti ekan kerran, mä ja Elina käännyttiin kattomaan muualle, ku meitä nauratti nii paljo mut toi oli vasta alkua.. Se hermostu "hieman", nappas sen turbaanin päästään ja paikas sen maahan, otti jonku kukan maasta ja iski sen päähänsä, ja aina ku se kukka putos nii se rääkäs tosi kovaan ääneen. Sit se rääky vielä vähän aikaa, kunnes se lähti muualle, meni jonnekki puskaan ja rääky siellä. Me nauroin sille vedet silmissä ja oli pakko kattoo muualle, se ois tullu varmaan huutamaan mulle, jos ois nähny, et mä nauran nii paljo. Jossain muualla oisin varmaan luullu, et me ollaan piilokamerassa mut en tuolla..

Christiania kierroksen jälkeen me jatkettiin kävelyä, käveltiin, käveltiin ja käveltiin, kunnes oltiin The Opera House nimisen paikan luona. Siellä me lähinnä kateltiin maisemia ja kuunneltiin juttuja siitä paikasta, kunnes me lähettiin vesibussilla sen kanavan toiselle puolelle. Oli aika mielenkiintonen kokemus, se oli tavallaan bussi mut tavallaan laiva ja kivat maisemat sieltä ainaki näki :D Ton jälkeen me vaan jatkettiin kävelyä, käytiin kattomassa jotain kirkkoo, suihkulähdettä ja sit me mentiin kuningattaren "palatsin" luokse, jossa me käytiin kattomassa, kun sotilaat vaihto paikkaa tai jotain sellasta. Mä en ees tienny, et tota tapahtuu myös Tanskassa, mä luulin, et se on englantilaisten juttu! Ne sotilaat oli siis just semmosia, niinku Englannissaki on.

Sotilaitten kattelun jälkeen meillä oli hurjasti tunti vapaa-aikaa, mä pyörin sen ajan Konomin kanssa, kierreltiin yhellä ostoskadulla ja lähinnä käytiin ihastelemassa kaikkee, ei me kumpikaan ostettu mitään, ei siellä oikein kerenny, oli nii vähä tota aikaa.. Muuten mä oisin kyllä löytäny vaikka mitä kivaa! Ehkäpä mä pääsen vielä joskus uudestaan Köpikseen..

Me oltiin jokanen valittu yks paikka, missä käydään, vaihtoehdot oli Kansallismuseo, Tanskan designmuseo ja kuninkaalinen "huone", mä menin jälkimmäiseen. Se paikka oli semmonen, et ku Tanskaan tulee ulkomaalaisia tärkeitä vieraita, esim. jos vaikka Tarja Halonen tulis Tanskaan nii kuningatar tapais sen tossa paikassa, missä me käytiin. Tosi hieno oli seki mut sielläkään ei saanu ottaa kuvia :( Meillä oli iha loistava ryhmä ja jutut oli kyllä tosi järkeviä, esim. yhessä vaiheessa me oltiin ettimässä vessaa ja sit ku se löyty nii Julia vaan totes fiksuna "In toilet I just can sit and relax", tosta sit revittiin huumorit koko reissulle, joka kohassa pysty "just sit and relax" :')) Nii ja Jian yllätti mut sanomalla, Suomi suomeks! Vähä mä olin ylpee siitä sillä hetkellä :') + ku me käveltiin pois sieltä paikalta nii me nähtiin Suomen lippu! Siellä oli siis Suomen suurlähetystö :)

Mut nyt mun on iha pakko mennä nukkumaan tai mä oon puolkuollu huomenna, kirjottelen huomenna jatkoo JA laitan kuvia!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti